INCLUSIVE ENVIRONMENTS DEDICATED TO PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Alessandra Lo Piccolo, Daniela Pasqualetto

Abstract


The theoretical approaches related to autism spectrum disorders have increased over the years. Although it is still difficult to determine the exact cause of the condition, the types of treatments to be used are clearer. Special importance is given to the organization of spaces and outdoor activities, which allow individuals with autism to use their own bodies to act and convey emotions, limiting stereotypes and establishing effective relationships.


Keywords


Autism, TEACCH, outdoor space, embodiment.

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Amendola G., Laurìa A., Maldonado., T. Torricelli M. C. (2004), Innovazione tecnologica per l’architettura: un diario a più voci. Pisa: Edizioni ETS.

American Psychiatric Association (APA). (2013), Manuale diagnostico e statistico dei disturbi mentali – Quinta edizione. DSM-5. Tr.it. Milano: Raffaello Cortina.

Bogdashina O. (2003). Sensory perceptual issues in autism and Asperger syndrome: Different sensory experiences, diifferent perceptual worlds. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.

Coco D. (2015), Pedagogia del corpo ludico-motorio e sviluppo morale. Roma: Anicia.

Fogassi L., Regni R. (2019), Maria Montessori e le neuroscienze. Cervello, Mente, Educazione. Roma: Fefè Editore.

Freinet C. (1977-78), La scuola del fare. Principi (vol. I). Milano: Emme Ed.

Gaudion K., McGinley C. (2012), Green Spaces: Outdoor Environments for Adults with Autism. London: Royal College of Art.

Gomez F P., Borrelli M., Tafuri D. (2017), Embodied Cognition Design. La pedagogia sperimentale tra cognizione corporea e spazio architettonico. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, (10), 41-52.

Gomez F P., Vancora R. (2020), Progettare gli spazi educativi. Un approccio interdisciplinare tra architettura e pedagogia. Roma: Anicia Editore.

Gomez F P., Vancora R., Borelli M., Buondonno E., (2020), (a cura di), Scuole innovative. L’Embodied Cognition Design come paradigma dei nuovi spazi scolastici. Roma: Edizioni Nuova Cultura.

Lave J., Wenger E. (2006), L’apprendimento situato, dall’osservazione alla partecipazione attiva nei contesti sociali, Trento: Erickson.

Istituto Superiore della Salute. (2012), Linee di indirizzo per la promozione ed il miglioramento della qualità della qualità e dell'appropriatezza degli interventi assistenziali nei Disturbi pervasivi dello sviluppo (DPS), con particolare riferimento ai disturbi dello spet- tro autistico. Roma: Ministero della Salute.

ISS – SNLG. (2011), Linee Guida 21 - Il trattamento dei disturbi dello spettro autistico nei bambini e negli adolescenti, Roma: Ministero della Salute.

Kanner L. (1943), Autisic disturbances and affective contact, The nervous Child, 2(3), 217-250.

King M., Bearman P. (2009), Diagnostic change and the increased prevalence of autism, In- ternational Journal of Empidiemology, 38(5), 1224-34.

Levi G. (2005), Linee Guida Per L’autismo Raccomandazioni Tecniche-Operative Per I Servizi Di Neuropsichiatria Dell’età Evolutiva. Roma: SINPIA - Società Italiana Di Neuropsichiatria Dell’infanzia E Dell’adolescenza.

Le Boulch J. (1971), Educare con il movimento. Roma: Armando.

Lovaas I. (1990), L’autismo. Psicopedagogia speciale per autistici. Torino: Omega.

Lo Piccolo A. (2012), Corpo ed emozioni, prospettive educative per la valorizzazione delle

espressioni personali. Lecce: Pensa Editori.

Lo Piccolo A. et all (2020), Disturbi specifici dell’apprendimento e inclusione. Riflessioni di-

agnostiche, psico-educative e proposte didattiche multidisciplinari. Lecce: Pensa Editore.

Lo Piccolo A., Passaniti V.M. (2020), Mediazione corporea e apprendimento, in Lo Piccolo A., Pellerone, M. (a cura di), Disturbi specifici dell’apprendimento e inclusione: riflessioni

diagnostiche, psico-educative e proposte didattiche multidisciplinari. Lecce: Pensa Editore.

Lo Piccolo A., Mingrino, M., Passaniti, V.M. (2020). Educazione motoria e tecnologie per l’inclusione. Giornale Italiano di Educazione alla Salute. Sport e Didattica Inclusiva, 4(1),

-72.

Maenner M. J. (2014), Potential Impact of DSM-5 Criteria on Autism Spectrum Disorder Prevalence Estimates. JAMA Psychiatry, 71(3), 292–300.

Micheli E., Zacchini M. (2002), La metodologia t.e.a.c.c.h. del lavoro indipendente al servizio degli operatori dell'handicap. Brescia: Vannini.

Milton D. (2012), So what exactly is autism? Birmingham: AET Competence framework for the Department for Education.

Montessori M. (1921), Manuale di pedagogia scientifica. Napoli: Alberto Morano Editore.

Mostafa M. (2008), An architecture for autism: Concepts of design intervention for the autistic user, in ArchNet-IJAR: International Journal of Architectural Research, 2(1), 189-211.

Peeters T. (1997), Autism: from theoretical understanding to educational intervention. London: Whurr.

Perkins D. N. (1993), Teaching for Understanding. The Professional Journal of the American Federation of Teachers. 17(3), 28-35.

Schopler E. (1997), Implementation of TEACCH Philosophy. In Cohen and Volkmar (eds.), Handbook of Autism and Pervasive Developmental Disorders, (2), 767-795.

Talu V., Tola G. (2018), La città per immagini. Verso la definizione di un insieme di requisiti spaziali per la progettazione di città «autism friendly». Milano: ListLab.

Vanacore V., Gomez Paloma F. (2020), Progettare gli spazi educativi. Un approccio interdisciplinare tra architettura e pedagogia. Roma: Ancia.

Vivanti G. (2010), La mente Autistica. Le risposte della ricerca scientifica al mistero dell'autismo. Torino: Omega edizioni.

Wilson B. J. (2006). Sensory garden for children with autism. Tucson: The University of Arizona.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i3.980

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296