THE DUAL CAREER OF STUDENT-ATHLETES: DESK RESEARCH TO ANALYSE EXISTING PROGRAMMES

Martina Albanese

Abstract


In Italia, sebbene il fermento sulla doppia carriera sia in atto, non vi è ancora piena consapevolezza delle problematiche legate allo sviluppo di una doppia carriera da parte degli studenti-atleti che si trovano a far fronte ad una serie di criticità che in alcuni casi comportano il rischio di drop-out o dal circuito sportivo o da quello scolastico. A livello accademico, il fervore si traduce in una serie di speculazioni in favore di una reale inclusione degli studenti atleti e di un’attenzione alle esigenze formative degli stessi. In questa scia si inserisce il progetto Erasmus + Clouds based education for creative sport Talent che intende prevenire il drop-out e promuovere la cultura sulla doppia carriera. La prima azione del progetto ha previsto la conduzione di una desk research per il censimento e l’analisi dei programmi di doppia carriera esistenti al fine di individuare le best practices. In questo paper si riporta il processo di validazione degli strumenti utilizzati per la conduzione della desk research e le analisi dei programmi di doppia carriera in Italia.

 

In Italy, although the ferment over dual careers is ongoing, there is still no full awareness of the problems associated with the development of a dual career on the part of student-athletes, who are faced with a series of critical issues that in some cases entail the risk of drop-out either from the sporting circuit or from the school circuit. At the academic level, the fervor translates into a series of speculations in favor of real inclusion of student athletes and attention to their educational needs. In this wake is the Erasmus + Clouds Based Education for Creative Sport Talent Project, which aims to prevent dropouts and promote a dual career culture. The first action of the project involved conducting desk research to survey and analyse existing dual career programmes in order to identify best practices. This paper reports on the validation process of the tools used to conduct the desk research and the analysis of dual career programmes in Italy.


Keywords


Dual Career; drop-out; talent; sports pedagogy.

Full Text:

PDF

References


Amara, M., Aquilina, D., Henry, I. & PMP. (2004). Education of Young Sportspersons. Brussels: European Commission.

Aquilina, D. (2013). A Study of the Relationship between Elite Athletes’ Educational Development and Sporting Performance. The International Journal of the History of Sport, 30 (4), pp. 374-392.

Bellantonio, S. (2016). Embodiment e pedagogia. Lo sport come dispositivo di educazione corporea. In A. Cunti (ed.), Sfide dei corpi. Identità Corporeità Educazione. Milano: FrancoAngeli.

Bellantonio, S., & Tafuri, D. (2019). Sport d’élite ed employability: presupposti teorici, orientamenti politici e prospettive educative. FORM@ RE, 19(2), 364-376.

Bellantonio, S., Davide, D. P., Antonio, A., & Domenico, T. (2019). Insegnare e valutare… lo sport. In Training actions and evaluation processes (pp. 29-37). Lecce: Pensa MultiMedia.

Best, J. R. (2010). Effects of physical activity on children’s executive function: Contributions of experimental research on aerobic exercise. Developmental Review, 30, 331-351.

Conzelmann, A., & Nagel, S. (2003). Professional Careers of German Olympic Athletes. International Review for the Sociology of Sport, 38 (3), pp. 259-280.

Cusano, P., & Ascione, A. (2018). Principi Metodologici nella Didattica Inclusiva dello Sport Integrato. Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva, 2(1).

De Coubertin, P. (2003). Memorie Olimpiche. (trad. it. di M. L. Frasca). Milano: Mondadori. [1931]

Di Palma, D., & Ascione, A. (2017). L’importanza di sviluppare la prospettiva Educativa ed Inclusiva dello Sport. Italian Journal Of Health Education, Sport And Inclusive Didactics, 1(4).

Di Palma, D., Ascione, A., & Peluso Cassese, F. (2017). Management of sports activity and disability in Italy. Sport Science, 10 (2017) Suppl 1: 18-22.

Di Palma, D., Masala, D., Ascione, A., & Tafuri, D. (2016). Education Management and Sport. Formazione & Insegnamento XIV – 1 – 2016 – Supplemento. ISSN 1973-4778 print – 2279-7505 online.

European Commission (2007). White paper on sport. Brussels.

European Commission (2012). Guidelines on Dual Careers of Athletes. Recommended PolicyActions in Support of Dual Careers in High-Performance Sport. Bruxelles: EC. Disponibile su: http://ec.europa.eu/assets/eac/sport/library/documents/dual-career-guidelines-final_ en. - pdf (consultato il 07.10.2023).

European Union (2012). EU Guidelines on Dual Career of Athletes (ISBN: 978-92-79-31162-8; doi: 10.2766/5268).

Farinelli, G. (2005). Pedagogia dello sport ed educazione della persona (Vol. 3). Perugia: Morlacchi Editore.

Gianfagna, R. (2007). Lo sport come mediatore per la crescita della persona disabile. L’integrazione scolastica e sociale, (6/4), 320.

Guidotti, F., Capranica, L. (2013). Le motivazioni verso sport, istruzione e carriera sportiva degli studenti-atleti italiani. In A.M. Pioletti & N. Porro (eds.), Lo sport degli europei. Cittadinanza, attività, motivazioni (pp. 103-119). Milano: FrancoAngeli.

Guidotti, F., Cortis, C. & Capranica, L. (2015). Dual career of european student athletes: a systematic literature review. Kinesiologia Slovenica, 21, 3, 2-20.

Hillman, C., H., Erickson, K., I., & Kramer, A., F. (2008). Be smart, exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition. Nature Reviews Neuroscience, 9(1), 58-65.

Isidori, E. (2012). Filosofia dell’educazione sportiva: dalla teoria alla prassi. Roma: Edizioni Nuova Cultura.

Isidori, E. (2016). The Dual Career of Student Athletes and the Quest for a Personalized Tutorship Model. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 3, 2, 9- 15.

Light, R., & Dixon, M. A. (2007). Contemporary developments in sport pedagogy and their implications for sport management education. Sport Management Review, 10(2), 159-175.

Lupo, C., Guidotti, F.G., Gonçalves, C.E., Moreira, L.O., Topi , M.D., Bellardini, H., Tonkonogi, M., Colin, A., & Capranica, L. (2015). Motivation towards dual career of European student- athletes. European journal of sport science, 15, 2, 151-60.

Margiotta, U. (1997). Riforma del curricolo e formazione dei talenti: linee metodologiche ed operative. Roma: Armando Editore.

Margiotta, U. (2003). La scuola dei talenti. Roma: Armando Editore.

Margiotta, U. (2018). La formazione dei talenti. Tutti i bambini sono un dono, il talento non è un dono. Milano: FrancoAngeli.

Maulini C. (2018). Il counselling educativo nella dual career degli atleti-studenti, International Journal of Sports Humanities, 1(1), 63-70.

Mezirow, J., & Taylor, E.W. (2009). Transformative learning in practice: Insights from community, workplace and higher education. San Francisco, CA: Jossey-Bass.

Migliorati, M., Isidori, E., & Maulini, C. (2020). Promuovere la dual career nel calcio. Una proposta pedagogica. Formazione & insegnamento, 18(2), 107-118

Migliorati, M., Maulini, C., & Isidori, E. (2018). Il talento sportivo come sfida pedagogica. L’esperienza del progetto La dual-career degli studenti-atleti nella scuola secondaria. Formazione & insegnamento, 16(2), 389-404.

Migliorati, M., Maulini, C., & Isidori, E. (2018). Il talento sportivo come sfida pedagogica. L’esperienza del progetto La dual-career degli studenti-atleti nella scuola secondaria. Formazione & insegnamento, 16(2), 389-404.

Raiola, G., & Tafuri, D. (2015). Teaching method of physical education and sports by prescriptive or heuristic learning. Journal of Human Sport and Exercise, 10 (Special issue), pp. S377-S384.

Regni, R., & Fogassi, L. (2019). Maria Montessori e le neuroscienze. Roma: Fefè editore.

Sánchez-Pato, A., Isidori, E., Calderón, A., Brunton, J. (2017). An innovative European sports tutorship model of the dual career of student-athletes. Murcia: UCAM.

Sarsini, D. (2008). Corpo e movimento nei programmi della scuola elementare. In F. Cambi, C. Fratini, & G. Trebisacce (a cura di), La ricerca pedagogica e le sue frontiere. Pisa: ETS.

Sarsini, D. (2010). Corpo, sport e formazione. Humana Mente-Journal of Philosophical Studies, 14, 141-146.

Shulman, J.L., & Bowen, W.G. (2001). The Game of Life: College Sports and Educational Values. Princeton: Princeton University Press.

Tafuri, D., & Bellantonio, S. (2018). La Dual Career of Athletes come esempio di formazione integrata dei talenti. Formazione & insegnamento, 16(2), 225-236.

Tintori, A., & Cerbara, L. (2017). Lo sport di tutti. Valori e didattica dell’integrazione sociale: Everyone's Sport. Values and Didactics of Social Integration. Culture e Studi del Sociale, 2(1), 43-54.

Unione Europea (2016). Study on the minimum quality requirements for dual career services. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. Consultabile al sito web: http://www.sportknowhowxl.nl/files/2016/DualCareer.pdf ISBN 978-92-79-54599-3 doi: 10.2766/567357.

Wylleman P., Lavallee D., Alfermann D. (a cura di) (1999). Career Transitions in Competitive Sports. Biel, Switzerland: European Federation of Sport Sciences Magglingen.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i4.1002

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296