CORPOREITY AND EMOTION: BETWEEN THREE-DIMENSIONALITY AND MULTIDIMENSIONALITY

Maria Virginia Marchesano, Valeria Minghelli, Lucia Pallonetto, Carmen Palumbo

Abstract


The implications triggered by the fourth industrial revolution lead to the emergence of a new society of individuals whose corporeality fluctuates between the possibility of making an absent presence in the digital world and of becoming immense through technological devices. The potential of artificial intelligence pervades the bodily and also the socio-emotional dimensions. This scenario outlines the boundaries of an extended carnality, which, since the healt emergency, builds the teacher-student relationship between pixel-bodies, inhibiting the three-dimensional body. This refers to the need to intercept specific space-time devices that consider the paralinguistic traits of the body in movement in direct contact with the emotional experience, to encourage the child’s acquisition of inter/intrapersonal skills and, in the teacher, the ability to orchestrate in creative and responsible manner the AI and IE.


Keywords


Corporeality; Artificial Intelligence; Emotional Intelligence

Full Text:

PDF

References


Antonovsky, A. (1987). The salutogenic perspective: Toward a new view of health and illness. Advances, 4(1), 47–55.

Bandura, A. (1997). Autoefficacia: teoria e applicazioni. Tr. it. Erikson, Trento (2000).

Bauman, Z. (2001). Dentro la globalizzazione. Le conseguenze sulle persone. Laterza,Bari.

Bertozzi, M. (2002). (a cura di) Aby Warburg e le metamorfosi degli antichi dèi. Modena: Panini.

Bortolotti, A. (2016). La prasseologia motoria: per un rinnovamento epistemologico dell’attività motoria e sportiva. Formazione & insegnamento, 14(3 Suppl.), 75-84.

Carrera, A. (2007). L’integrazione cross-modale delle emozioni: componente mimica e vocale. Correlati psicofisiologici (ERPS).

Chess, S., & Thomas, A. (1991). Temperament and the concept of goodness of fit. In Explorations in temperament: International perspectives on theory and measurement (pp. 15-28). Boston, MA: Springer US.

Cipolletta, G., Per una salvezza ubiqua. Una riflessione “artivista” tra tecnologia e cura, Connessioni Remote, n. 2 - 02/2021

Colella, D. (2004). Attività motorie e crescita della persona. Scuola e didattica. (18-19, Giugno/Luglio), 58-63.

Damasio, A. (1999). The Feeling of What Happens. Body and Emotion in the Making of Consciousness. New York: Harcourt Brace, pp. 103-104, 337-339.

Da Vinci, L. (1817). Trattato della pittura. Stamp. de Romanis.

Dato, D. (2004). La scuola delle emozioni (Vol. 1, pp. 1-120).Bari: Progedit.

De Beni, R., &Moè, A. (2000). Motivazione e apprendimento. Bologna: Il Mulino.

De Mooy, M., Yuen S., “Towards Privacy – Aware Research and Development in Wearable Health2, Hawaii International Conference on System Sciences 2017(HICSS- 50), 4gennaio 2017).

Delignières, D. (1993). Ansia e prestazione. Cognizione e prestazioni, 235-254.

De Vera D’Aragona P. (1994) Dance Movement Therapy. Corpo ed emozioni: incontrare sé stessi danzando. Milano: Riza Scienze.

Gallese, V. (2003). La molteplice natura delle relazioni interpersonali: la ricerca di un comune meccanismo neurofisiologico. Networks, 1 (24-47) (http://lgxserve.ciseca.uniba.it/lei/ai/networks/).

Gallese V., Fadiga L., Fogassi L., Rizzolatti G. (1996). Action recognition in the premotor cortex. Brain, 119 Pt 2. DOI: 10.1093/brain/119.2.593.

Gallese, V., Ferri, F., Sinigaglia, C. (2012). Corpo, Azione e Coscienza Corporea di Sè: Una Prospettiva Neurofenomenologica.

www.personaedanno.it/attachments/article/40064/gallese_ferri_sinigaglia.pdf. Access in: 5 aprile 2013.

Gallese, V., & Guerra, M. (2015). Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze. Raffaello Cortina Editore.

Gamelli, I. (2011). Pedagogia del corpo. Milano: Meltemi Editore srl.

Gozzano, N. (2016). Vedere con il corpo. Spunti sull’apporto del neurocognitivismo all’insegnamento della storia dell’arte nell’Accademia nazionale di danza. Recherches en danse, (5).

Husserl, E. (1988). L’idea della Fenomenologia. Il Saggiatore, Milano (1907)

Isidori E. (2002). Pedagogia come scienza del corpo. Roma: Anicia.

Milani, L., (2021). Educational Emergency and the Teaching “Body”. Pedagogia oggi | XIX | 1 (35-41).

Nicolodi, G. (2015), L’educazione psicomotoria nell’infanzia, Trento: Erickson

ONU. (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo Sviluppo Sostenibile.

Parlebas, P. (1997). Giochi e sport. Corpo, comunicazione e creatività ludica. Torino: Il Capitello

Pasquariello, M. (2018). Mario Sibilio, La Didattica Semplessa. Essais. Revueinterdisciplinaire d’Humanités, (14), 201-207

Rizzolatti, G., Fadiga, L., Gallese, V. & Fogassi, L. (1996). Premotor cortex and the recognition of motor actions. Cognitive Brain Research, 3: pp.131-141. https://10.1016/0926-6410(95)00038-0.

Rivoltella P.C. & Rossi P.G. (a cura di) (2017). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante. Brescia: La Scuola.

Rossi P.G. (2011). Didattica enattiva. Complessità, teorie dell’azione, professionalità docente. Milano: Franco Angeli.

Rossi P.G. (2016). Alignment. Education Sciences and Society, 7(2): 33-50.

Sibilio, M., & Galdieri, M. (2022). Il potenziale corporeo nell’azione didattica. Educazione degli Adulti: politiche, percorsi, prospettive Studi in onore di Paolo Federighi, 191-201.

Schwab, K.(2016). La quarta rivoluzione industriale. Milano: Franco Angeli.

Zuboff, S.,(2019), Il capitalismo della sorveglianza, Roma: Luiss Press

World Health Organization - WHO (1993). Division Of Mental Health And Prevention Of Substance Abuse, Life Skills Education In Schools, Programme On Mental Health, Geneva

World Health Organization - WHO (1994).Division Of Mental Health And Prevention Of Substance Abuse Life Skills Education For Children And Adolescents In Schools, Programme On Mental Health, Geneva

Wu, C. H., Huang, Y. M., & Hwang, J. P. (2016). Review of affective computing in education/learning: Trends and challenges. British Journal of Educational Technology, 47(6), 1304-1323.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i2.1095

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296