WHEN THE CLASSROOM BECOMES A STAGE DIDACTIC PROPOSALS FOR CULTURAL INCLUSION THROUGH CHOREOGRAPHIC, MUSICAL AND PERFORMATIVE MOTOR ACTIVITIES IN THE EDUCATIONAL FIELD

Dario Giovanni Cipani, Ilaria Tosi, Federica Passera, Francesco Casolo

Abstract


In light of the different inclusive needs and in line with the transversal perspective of the National Guidelines for the Curriculum, a teaching method is proposed through musical, choreutic and performative motor activities that can be achieved both in the classroom and in the gym. The intent is to amplify the possibilities of socio-cultural inclusion of newly belonging learners with potential communication difficulties also linked to the knowledge of the language, emphasizing the enrichment deriving for all students and breaking down social, cultural or economic barriers, in a captivating and motivating mode.

Therefore, the conduct of the proposals by the teacher will be particularly complex, but no less engaging and fascinating.  He must be able to manage the dynamics of the individual (emotional states and any discomforts) within the groups composed also by learners with different cultures of origin who will be enhanced (thanks primarily to the different musical proposals).  Each student will be called to collaborate and accept choices and relational situations (social skills and respect for the rules), through movement proposals (knowledge and skills) with deep personal participation (music-motor interpretation). This context will be a privileged place to acquire important skills for life through movement (personal acceptance and mutual respect, trust in others, commitment to a goal and the common good, spirit of initiative, problem solving).


Keywords


Physical Education and Sports, Socio-cultural Inclusion; School; Music; Performing Arts.

Full Text:

PDF

References


Ausubel D.P. (1987). Educazione e processi cognitivi. Guida psicologica per gli insegnanti, Milano, Franco Angeli.

Bertolini P., Caronia, L. (1993). Ragazzi Difficili. Pedagogia interpretativa e linee di intervento, Firenze, La Nuova Italia.

Bloch E. (2005). Il principio speranza, 2^ ed. Garzanti.

Blood, A. J., Zatorre, R. J., Bermudez, P. & Evans, A. C. (1999). Emotional responses to pleasant and unpleasant music correlate with activity in paralimbic brain regions, Nature Neuroscience 2, 382-387.

Boda G. (2001). Life skill e peer education: strategie per l'efficacia personale e collettiva, Milano, La Nuova Italia.

Borèl G. B. (2005). Teologo [citato da M. Pollo in Animazione].

Braido P. (1999). Prevenire non reprimere. Il sistema educativo di don Bosco, LAS editrice.

Casolo F. (2011). Didattica delle Attività Motorie per l’Età Evolutiva, Vita e Pensiero, Milano, , p. 161.

Casolo F. (2020). L’Uomo e il Movimento – Lineamenti di Teoria e Metodologia, Vita e Pensiero, Milano.

Casolo F., Frattini G. (2021). Educazione Motoria – Percorsi Ludici di Apprendimento, Scholè, Brescia.

Casolo F., Melica S., Neuroscienze, Corporeità ed Espressività, Vita e Pensiero, Milano, 2022, pp. 61-62, 143.

Cattaneo L., Rizzolati G. (2009). The mirror neuron system, G. Arch Neurol. 66, n 5, 557-560.

Colazzo S., Manfreda A. (2019). La comunità come risorsa. Epistemologia, metodologia e fenomenologia dell'intervento di comunità. Un approccio interdisciplinare, Armando Editore.

Contessa G. (2004). L’animazione. Manuale per animatore professionali o volontari, Edizioni Città Studi, Torino.

De Rossi M. (2016). Didattica dell’animazione – Contesti, metodi, tecniche, Carocci Editore.

Dugnani S., Ceciliani A., Cilia G., Monti V. (1996). L’Educazione Fisica, Piccin.

Dugnani S., Invernizzi P.L. (2013). Progettare in Educazione Fisica e nelle Scienze Motorie, Carabà Universitaria.

Dugnani S., Invernizzi P.L., Longo S., Mauro F. (2015). Didattica del Movimento Vol. 2, Carabà Universitaria, p. 235.

Fletcher P. C., Happè F., Frith U., Baker S. C., Dolan R. J., Frackowiak R. S., Frith C. D. (1995). Other minds in the brain: a functional imaging study of theory of mind in story comprehension. Cognition 57 (2).

Frauenfelder E. (2018). Perché una relazione tra pedagogia e biologia? Napoli: Sezione RTH Brain Education Cognition.

Gallese V., Guerra M. (2015). Lo schermo empatico. Cinema e neuroscienze, Cortina Raffaello.

Galliani L., Padoan I., Felisatti E. (2000). Teorie e tecniche della comunicazione, Erickson, Trento.

Levitin D.J., McGill J. (2007). Life Soundtracks: The uses of music in everyday life, McGill University, Montreal, QC Canada.

Massa R. (1987). Educare o istruire? La fine della pedagogia nella cultura contemporanea, Unicopli, Milano.

Meinel K. (1984). Teoria del Movimento, Società Stampa Sportiva, Roma.

M.I.U.R. (2012). Direttiva Ministeriale 27 dicembre Strumenti di intervento per alunni con Bisogni Educativi Speciali e organizzazione territoriale per l’inclusione scolastica.

M.I.U.R (2012). Indicazioni Nazionali per il Curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione, Educazione Fisica, p. 76.

M.I.U.R. (2012). Indicazioni Nazionali per il Curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo di istruzione, Musica, pp. 71-72.

M.I.U.R. (2015). Linee Guida per la certificazione delle competenze nel primo ciclo di istruzione.

Pollo M. (2002). Animazione culturale: teoria e metodo, LAS, Roma

Pollo M. (1988). Storia dell’Animazione e Dibattito Odierno, Note di Pastorale Giovanile, Vol. 4.

Premack D., Woodruff G. (1978). Does the chimpanzee have a theory of mind?.

Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio, Cortina Raffaello.

Rostagno R., Pellegrini B. (1978). Guida all’animazione, Fabbri Ed. Milano.

Watson A., Timperio A., Brown H. (2019). Process evaluation of a classroom active break (ACTI-BREAK) program for improving academic-related and physical activity outcomes for students in years 3 and 4. BMC Public Health 19, 633.

Watzlawick P., Beavin J.H, Jackson D.D. (1971). Pragmatica della comunicazione umana, Astrolabio, pp. 41-42.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v8i4.1268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296