UNIVERSAL DESIGN FOR LEARNING: A METHODOLOGICAL FRAMEWORK FOR EDUCATIONAL EQUITY

Claudia Chierichetti, Francesco Peluso Cassese, Giancarlo Gola

Abstract


Questo studio presenta lo sviluppo di un modello educativo-didattico progettato per promuovere l'unicità di ogni studente attraverso un approccio flessibile e inclusivo basato sui principi dell'Universal Design for Learning (UDL). La sperimentazione sarà condotta in una scuola primaria di Roma con un campione di quattro classi, per un totale di 68 studenti. L'obiettivo è esaminare l'impatto di questa metodologia sul funzionamento esecutivo e sui processi di acquisizione delle informazioni.


Keywords


Executive functions; inclusion; learning; children; school

Full Text:

PDF

References


Alkozei, A., Smith, R., Dailey, N.S., Bajaj,S., Killgore, W.D.S., (2017), Acute exposure to blue wavelength light during memory consolidation improves verbal memory performance, PLoS One, 18;12(9):e0184884. doi: 10.1371/journal.pone.0184884. PMID: 28922397; PMCID: PMC5602660.

Chierichetti C., Tombolini E. (2023), Digital multisensory storytelling as educational-didactic methodology, Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics, 7(2), EUR, https://doi.org/10.32043/gsd.v7i2.890.

Green, M. C. & Appel, M., (2024), Narrative transportation: How stories shape how we see ourselves and the world, Advances in Experimental Social Psychology, 70, 1–52. https://doi.org/10.1016/bs.aesp.2024.01.001

Kadohisa M., (2013), Effects of odor on emotion, with implications, Front Syst Neurosci, 10;7:66. doi: 10.3389/fnsys.2013.00066. PMID: 24124415; PMCID: PMC3794443.

Kolb, D. A. & Kolb, A. Y., (2017), Experiential learning theory as a guide for experiential educators in higher education, ELTHE: A Journal for Engaged Educators, 1(1), 7–44. https://doi.org/10.46787/elthe.v1i1.76

Lee, T., Itti, L., Mather, M., (2012), Evidence for Arousal-Biased Competition in Perceptual Learning, Frontiers in Psychology, vol. 3, DOI=10.3389/fpsyg.2012.00241, ISSN=1664-1078

Legge 30 Marzo 1971, n. 118, Art. 28 (Provvedimenti per la frequenza scolastica), “Conversione in legge del decreto-legge 30 gennaio 1971, n. 5, e nuove norme in favore dei mutilati ed invalidi civili” (1971,2 aprile), Gazzetta Ufficiale, (82)

Legge 4 Agosto 1977, n. 517, Art. 7, “Norme sulla valutazione degli alunni e sull'abolizione degli esami di riparazione nonché altre norme di modifica dell'ordinamento scolastico” (1977, 18 agosto), Gazzetta Ufficiale, (224)

Legge 5 Febbraio 1992, n. 104,” Legge-quadro per l'assistenza, l'integrazione sociale e i diritti delle persone handicappate” (1992, 17 febbraio), Gazzetta Ufficiale, (Suppl. Ordinario 30)

Legge 18 ottobre 2010, n. 170 “Nuove norme in materia di disturbi specifici di apprendimento in ambito scolastico” (2010, 18 ottobre), Gazzetta Ufficiale, (244).

Llinares, C., Higuera-Trujillo, J., & Serra, J., (2021). Cold and warm coloured classrooms. Effects on students’ attention and memory measured through psychological and neurophysiological responses, Building and Environment, 196, 107726. https://doi.org/10.1016/J.BUILDENV.2021.107726.

Malaguti E., Augenti M., Pastor C., (2023), Evolutionary, Ecological and Fair Perspectives Universal Design for Learning as an Approach to Real Inclusive Teaching, School and social integration, vol.22, n.3.

MIUR, (2012), Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e il primo ciclo di istruzione

Oruikor G., Ewane H.D., Durotoye M.P., Akomaye C., (2023), The impact of classroom design on student learning: a case study of cameron schools, Journal of Global Issues and Interdisciplinary Studies, vol. 1, n. 1, ISSN 97700000

Pessoa, L., (2008), On the relationship between emotion and cognition, Nature Reviews Neuroscience, 9(2), 148–158. https://doi.org/10.1038/nrn2317 Nature

Pourtois, G., Schettino, A., Vuilleumier, P., (2013), Brain mechanisms for emotional influences on perception and attention: What is magic and what is not, Biological Psychology, Volume 92, Issue 3, Pages 492-512, ISSN 0301-0511, https://doi.org/10.1016/j.biopsycho.2012.02.007.

Savia, G., (2016), Universal Design for Learning, Progettazione universale per l’apprendimento e didattica inclusiva, Trento: Erickson.

Shams, L., & Seitz, A. R., (2008), Benefits of multisensory learning, Trends in Cognitive Sciences, 12(11), 411–417. https://doi.org/10.1016/j.tics.2008.07.006

Singh, M., Ooka, R., Rijal, H., Kumar, S., Kumar, A., & Mahapatra, S., (2019), Progress in thermal comfort studies in classrooms over last 50 years and way forward, Energy and Buildings, https://doi.org/10.1016/J.ENBUILD.2019.01.051

Tomlinson, C. A., (2001), How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms (2nd ed.), Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD)

Wechsler, D., (2003), Wechsler intelligence scale for children (4th ed.), The Psychological Corporation




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1301

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296