GIFTED EDUCATION IN SCHOOL: CREATIVITY, OPPORTUNITIES AND NEW EDUCATIONAL STRATEGIES FOR LEARNING
Abstract
Education for gifted individuals has too often been linked only to psychometric evaluation. In schools, however, it is not possible to focus everything on this estimate. It was then deemed appropriate to consider, under the pressure of research already conducted (L. Milan, 2022; R. Renati, S. Pfeiffer, 2018; A. Antonietti, 2021), also the expressly pedagogical-didactic perspective, to complete the descriptive and operational framework of gifted education. At school, it is known that learning is considered the main objective of pupils' education; yet, at the basis of it there is a creative component, forgotten or even not used sufficiently by adults in the teaching process. The minor, on the other hand, is naturally accustomed to knowledge of the surrounding world thanks to curiosity. Even if he wants to, he cannot always demonstrate his own way of being creative precisely because the teacher does not appreciate its promotion, ignoring the relationship between creativity and learning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Antonietti, A., (2021). Creatività. La prospettiva psicologica. Torrazza Piemonte: PsyPrint.
De Santis, M.G., (2019). “Pedagogia sociale e disagio scolastico: l’alto potenziale”. In Elia, G., Polenghi, S. & Rossini, V., (a cura di), (2019). La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative. Lecce: Pensa Multimedia.
Gagné, F., (2020). The DMGT. The core of my professional career in talent development. In Gubbins, J., (2022). “Uno sguardo al passato e uno al futuro: concezioni del potenziale umano”. In Milan, L., (a cura di), (2022). Lo sviluppo del talento e dell’alto potenziale. Modelli e buone pratiche per un approccio inclusivo alla promozione della plusdotazione. Trento: Erickson.
Gubbins, E.J., (2005). https://nrcgt.uconn.edu/newsletters/winter051/. In Gubbins, J., (2022). “Uno sguardo al passato e uno al futuro: concezioni del potenziale umano”. In Milan, L., (a cura di), (2022). Lo sviluppo del talento e dell’alto potenziale. Modelli e buone pratiche per un approccio inclusivo alla promozione della plusdotazione. Trento: Erickson.
Milan, L., (a cura di), (2022). Lo sviluppo del talento e dell’alto potenziale. Modelli e buone pratiche per un approccio inclusivo alla promozione della plusdotazione. Trento: Erickson.
National Association for Gifted Children, (2010). In Gubbins J., (2022). “Uno sguardo al passato e uno al futuro: concezioni del potenziale umano”. In Milan, L., (a cura di), (2022). Lo sviluppo del talento e dell’alto potenziale. Modelli e buone pratiche per un approccio inclusivo alla promozione della plusdotazione. Trento: Erickson.
Pfeiffer S.I., (2013). Serving the gifted. Evidence based clinical and psycoeducational practice. In Milan L., (a cura di), (2022). Lo sviluppo del talento e dell’alto potenziale. Modelli e buone pratiche per un approccio inclusivo alla promozione della plusdotazione. Trento: Erickson.
Renati R., Pfeiffer S., (a cura di), (2018). Bambini ad alto potenziale. Il progetto Sostenere i Talenti per prevenire il disagio scolastico e sociale. Roma: Alpes Italia.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1331
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296