MOTOR ACTIVITY, HANDWRITING AND PERCEPTION OF BODILY EXPERIENCE: AN EXPLORATORY INVESTIGATION
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Biamonte. (2017). Internet of things: opacità dei nuovi spettri nell’era della trasparenza digitale, in “Infiniti Mondi”, n. 3/2017- ISSN 2532-8417
Bracken, B. A. (2003). TMA. Test di valutazione multidimensionale dell'autostima. Edizioni Erickson. ISBN-13: 9788879465199
Brown, A., & Council on Communications and Media. (2011). Media use by children younger than 2 years. Pediatrics, 128(5), 1040-1045. https://doi.org/10.1542/peds.2011-1753
Bruni, O., Sette, S., Fontanesi, L., Baiocco, R., Laghi, F., & Baumgartner, E. (2015). Technology use and sleep quality in preadolescence and adolescence. Journal of clinical sleep medicine, 11(12), 1433-1441. https://doi.org/10.5664/jcsm.5282
Cespedes, E. M., Gillman, M. W., Kleinman, K., Rifas-Shiman, S. L., Redline, S., & Taveras, E. M. (2014). Television viewing, bedroom television, and sleep duration from infancy to mid-childhood.
Pediatrics, 133(5), e1163-e1171. https://doi.org/10.1542/peds.2013-3998
Crutzen, P. J. (2005). Benvenuti nell’Antropocene!. Milano, Italy: Arnoldo Mondadori Editore S.p.A. https://hdl.handle.net/11858/00-001M-0000-0014-8B98-8
Coco, D., Tortella, P., & Casolo, F. (2020). Alla scoperta della resilienza e la correlazione con le attività motorie e sportive= Rewied of resilience and report in physical activities and sport. Formazione & Insegnamento, 18(3), 50-66. https://doi.org/10.7346/-fei-XVIII-03-20_04
Di Brina, C., Caravale, B., & Mirante, N. (2022). Handwriting in children with developmental coordination disorder: Is legibility the only indicator of a poor performance?. Occupational Therapy in Health Care, 36(4), 353-367.
https://doi.org/10.1080/07380577.2021.1986873
Di Brina, C., & Rossini, G. (2021). BHK. Scala sintetica per la valutazione della scrittura in età Evolutiva. Trento: Edizioni Erickson.
Feder, K. P., & Majnemer, A. (2007). Handwriting development, competency, and intervention. Developmental Medicine & Child Neurology, 49(4), 312-317. https://doi.org/10.1111/j.1469-8749.2007.00312.x
Gallagher, S. (2006). How the body shapes the mind. Clarendon press. https://doi.org/10.1093/0199271941.001.0001
Gamelli, I. (2006). Pedagogia del corpo. Meltemi Editore srl. ISBN-13: 9788883535178
Hamstra-Bletz, E., De Bie, J., & Brinker, B. P. L. M. (1987). Beknopte beoordelingsmethode voor kinderhandschriften: experimentele versie. Swets & Zeitlinger
Hale, L., & Guan, S. (2015). Screen time and sleep among school-aged children and adolescents: a systematic literature review. Sleep medicine reviews, 21, 50-58.
https://doi.org/10.1016/j.smrv.2014.07.007
Jackson, S. A., Marsh, H. W., 1986, “Athletic or antisocial? The female sport experience. Journal of Sport Psychology, 8, 198-211.
Ko, C. H., Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., & Chen, C. C. (2012). The association between Internet addiction and psychiatric disorder: a review of the literature. European Psychiatry, 27(1), 1-8 https://doi.org/10.1016/j.eurpsy.2010.04.011
Lovecchio, N., La Torre, A., & Della Vedova, N. (2018). Dallo spazio vissuto allo spazio del foglio: l’attività motoria come compensatore dei DSA. Formazione & insegnamento, 16(1), 305-314
https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/2748
Lucisano, P., & Salerni, A. (2002). Metodologia della ricerca in educazione e formazione (Vol. 1, pp. 7-391). Carocci. ISBN: 9788843023660
Mangen, A., & Velay, J. L. (2010). Digitizing literacy: Reflections on the haptics of writing. Advances in haptics, 1(3), 86-401. ISBN: 9533070935
Marcolongo, F., & Mariani, A. M. (2018). The Relationship between Physical Activity and self’s vision: the importance of self-esteem. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA, 2, 60-69.
https://hdl.handle.net/20.500.12607/19961
Milani, L. (2021). Educational Emergency and the Teaching “Body”. Pedagogia oggi, 19(1), 35-41.
Moretti, V. (2021). Salute, tecnologia e obesità. Un’analisi dei principali interventi. VITE PARALLELE, IBRIDAZIONI E SOCIETÀ MUTAGENA, 352-369.
Natta, F. (2016). Corsivo vs computer. Perché scrivere a mano. Percorsi cognitivi e orizzonti di ricerca. STUDIUM EDUCATIONIS-Rivista semestrale per le professioni educative, (2), 23-34.
Nicolodi, G. (2015). L'educazione psicomotoria nell'infanzia: lo sguardo come presenza: principi, obiettivi e metodologia. Edizioni Centro Studi Erickson. ISBN: 9788859009641.
Notte, M., & Renzi, D. Bambini e bambine davanti a uno schermo: qual è l’impatto della tecnologia sul loro sviluppo?
Orgilés, M., Morales, A., Delvecchio, E., Mazzeschi, C., & Espada, J. P. (2020). Immediate psychological effects of the COVID-19 quarantine in youth from Italy and Spain. Frontiers in psychology, 11, 579038. https://doi.org/10.31234/osf.io/5bpfz.
Paloma, F. G. (2013). Embodied cognitive science: atti incarnati della didattica (Vol. 1). Edizioni Nuova Cultura. https://hdl.handle.net/11386/4166653
Pope, A., McHale, S., & Craighead, E. (1993). Migliorare l'autostima. Un approccio psicopedagogico per bambini e adolescenti (Vol. 3). Edizioni Erickson. ISBN-13 : 978-8879460842
Reid Chassiakos, Y. L., Radesky, J., Christakis, D., Moreno, M. A., Cross, C., Hill, D., ... & Swanson, W. S. (2016). Children and adolescents and digital media. Pediatrics, 138(5) https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593.
Rosa, R., & De Vita, T. (2018). La valenza educativa della Corporeità e delle Attività Motorie nell’apprendimento delle Life Skills Education nella Scuola. Italian journal of health education, sport and inclusive didactics, 2(1). https://doi.org/10.32043/gsd.v0i1.10
Smoll, FL, Smith, RE, Barnett, NP, & Everett, JJ (1993). Miglioramento dell'autostima dei bambini attraverso la formazione di supporto sociale per allenatori sportivi giovanili. Giornale di psicologia applicata, 78 (4), 602–610. https://doi.org/10.1037/0021-9010.78.4.602
Strong, W. B., Malina, R. M., Blimkie, C. J., Daniels, S. R., Dishman, R. K., Gutin, B., ... & Trudeau, F. (2005). Evidence based physical activity for school-age youth. The Journal of pediatrics, 146(6), 732-737. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2005.01.055
Trinchero, R., & Robasto, D. (2019). I mixed methods nella ricerca educativa (pp. 1-138). Mondadori Education spa. ISBN: 9788861846241
Wethington, H., Pan, L., & Sherry, B. (2013). The association of screen time, television in the bedroom, and obesity among school‐aged youth: 2007 national survey of children's health. Journal of School Health, 83(8), 573-581. https://doi.org/10.1111/josh.12067
World Health Organization. (2016). Physical activity strategy for the WHO European Region 2016–2025.
World Health Organization. (2019). Global action plan on physical activity 2018-2030: more active people for a healthier world. World Health Organization.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1401
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296