CONTRIBUTION OF TEACHERS TO THE DEVELOPMENT OF STUDENTS’ PROFESSIONAL IDENTITY THROUGH THE E-PORTFOLIO AS A TRANSFORMATIVE TOOL
Abstract
This paper reflects on the educational potential of the e-portfolio introduced by the Italian Ministry of Education as a tool to support the orientation processes of upper secondary school students. Based on the theoretical premises of the Ef.Ate project, the paper analyzes how the e-portfolio, when integrated into intentional and well-structured educational contexts, can foster individualized, metacognitive, and transformative learning activities (Mezirow, 2003). Particular attention is given to the development of strategic competences, understood as cognitive, emotional, and metacognitive resources for self-determination and self-regulation in learning (Pellerey, 2006). In this perspective, the e-portfolio is conceived as a narrative space where students can recognize and enhance their resources, strategically orient their educational investments, and build a conscious and project-oriented vision of their learning path (Varisco, 2004; Di Stasio et al., 2021; La Rocca, 2020). The contribution also discusses the opportunities offered by the 30 hours assigned to the tutor teacher as a privileged educational space to foster critical reflection and transformative orientation processes.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Allulli, G., & Tramontano, I. (Cur.). (2010). Apprendimenti e competenze strategiche nei percorsi formativi triennali: i risultati della valutazione. Unione Europea - FSE, Ministero del Lavoro e delle Politiche Sociali, ISFOL. Reperibile in: https://inapp.infoteca.it/?ids=13711
Baldacci, M. (2008). La dimensione emozionale del curricolo. L'educazione affettiva razionale nella scuola. FrancoAngeli.
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press.
Benadusi, L., & Molina, S. (2018). Le competenze. Una mappa per orientarsi. Il Mulino.
Bevilacqua, A. (2023). Il feedback a scuola. Strategia per promuovere l'apprendimento. Carocci.
Bonazza, V., & Giacomantonio, A. (2023). Strategic competences and academic success. Linearity and profiles. In V. Bonazza (Cur.), The Hephaestus’ mark: Hypotheses, models and evidence about competence-based teaching and learning (pp. 61-93). Pensa Multimedia.
Cambi, F. (a cura di). (2009). Sul canone della pedagogia occidentale. Carocci.
Carruba, M. C., Giacomantonio, A., & Pilotti, F. (2024). L’e-portfolio e i processi di auto-direzione dell’apprendimento. Edizioni Studium.
Comoglio, M. (2003). Insegnare e apprendere con il portfolio. Fabbri.
Di Stasio, M., Giannandrea, L., Magnoler, P., Mosa, E., Pettenati, M. C., Rivoltella, P. C., Rossi, P. G., & Tancredi, A. (2021). A lifelong portfolio for the teaching profession. Form@re, 21(2), 137–153. https://doi.org/10.13128/form-10485
Domenici, G., & Moretti, G. (2006). Il portfolio dell'allievo. Anicia.
Grządziel, D. (2024). Character education: Developing moral identity through narrativity and reflection. Dialogues in Education, 1, 1-12.
Huber, C. (2007). Non avere paura! Affronta e vinci il nemico che c'è in te. Mondadori.
La Rocca C. (2020). ePortfolio. Conoscersi, presentarsi, rappresentarsi. Narrare, condividere, in-cludere. In epoca digitale, Roma Tre press.
La Rocca, C. (2024). L’ePortfolio nella scuola superiore. Pratiche di riflessione sistematica in classe. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 16(28, Suppl.).
Margottini, M. (2023). Guiding and beingguided. A critical reading of the “Guidelines for Guidance”. Pedagogia oggi, 21(2), 201-206. https://doi.org/10.7346/PO-022023-24
Mezirow, J. (2016). Apprendimento e trasformazione: Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Raffaello Cortina Editore. (Opera originale pubblicata nel 2003)
Ministero dell’Istruzione e del Merito. (2022). Linee guida per l’orientamento. MIM.
Disponibile su: https://www.miur.gov.it/web/guest/-/linee-guida-orientamento
Mortari, L. (2004). Apprendere dall'esperienza. Il pensare riflessivo nella formazione. Carocci.
Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Foy, P., & Hooper, M. (2017). PIRLS 2016: International results in reading. TIMSS & PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College.
Ottone, E. (2014). Apprendo. Strumenti e attività per promuovere l’apprendimento. Anicia.
Pellerey, M. (1996). Questionario sulle strategie di apprendimento (QSA). LAS.
Pellerey, M. (2006). Dirigere il proprio apprendimento. La Scuola.
Pellerey, M. (2013). Le competenze strategiche: loro natura, sviluppo e valutazione. Terza Parte: La valutazione delle competenze strategiche intese come capacità di auto-dirigersi e autoregolarsi nell'apprendimento e il suo ruolo nei processi formativi. Orientamenti Pedagogici, 60 (3), 591-609.
Pellerey, M. (2018). Dal diario al portfolio digitale: il loro ruolo nella costruzione dell’identità professionale. Roma: CNOS-FAP.
Pellerey, M. (2021). L’identità professionale oggi. Natura e costruzione. FrancoAngeli.
Rossi, P. G., & Giannandrea, L. (2006). Che cos’è l’ePortfolio. Carocci.
Scierri, I.D.M. (2024). La valutazione come autoregolazione e sostenibilità dell'apprendimento. Prospettive teoriche e ricerca empirica sull'agire valutativo degli insegnanti. FrancoAngeli.
Stringher, C. (a cura di). (2021). Apprendere ad apprendere in prospettiva socioculturale. FrancoAngeli.
Disponibile su: https://series.francoangeli.it/index.php/oa/catalog/view/725/564/4338
Varisco, B. M. (2004). Portfolio. Valutare gli apprendimenti e le competenze. Carocci.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1425
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296