DEI: IN SEARCH OF BALANCED SOLUTIONS COMMENSURED WITH THE DEEP DYNAMICS OF THE HUMAN BEING IN THE ERA OF GLOBALIZATION
Abstract
The current dimensions of the relationship between education and reality cannot ignore the interdependencies that today closely link every living being to the other and to the entire planet. This relationship, therefore, focuses on the behaviors necessary to realize the three crucial values in the intertwining of politics and education: equity, respect and conscious acceptance of the other. Education is in fact the form that human behaviors take within a community, when they are oriented towards respect; therefore, politics and pedagogy are also destined to meet on the human.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adams M., Bell L. A., Griffin P. (Eds.), (2007). Teaching for diversity and social justice. London: Routledge.
Alberoni F., Cattaneo Beretta C., (2021) 1989-2019. Il rinnovamento del mondo. Milano: La nave di Teseo.
Arendt H., (1995) Che cosa è la politica? Trad. it. Milano: Edizioni di comunità.
Beck U., (2001) La società globale del rischio. Trieste: Asterios.
Bersin J. (2015), Why diversity and inclusion has become a business priority. London: Deloitte.
Bohnet I. (2016). What to do before you have a bias. Boston: Harvard Business Review.
Buttafuoco P., (2021) Ancora un bicchiere di cicuta, in Pedagogia e Politica. Costruire Comunità Pensanti. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
Dewey J.,(2000) Democrazia ed educazione. Trad. it. Firenze: La Nuova Italia.
Dobbin F., Kalev A. (2016). Why diversity programs fail. Boston: Harvard Business Review.
Elia G., (2010) Pedagogia e politica. Convergenze e divergenze disciplinari nella prospettiva di una educazione alla politica, in Fare o non fare politica. Milano: Guerini.
Elia G., (2014) Le sfide sociali dell’educazione. Milano: Franco Angeli
Ely R. J., Thomas D. A., (2001) Cultural diversity at work: The effects of diversity perspectives on work group processes and outcomes in Administrative science quarterly. New York: Sage Publications.
Fichte J.G.,(2008) Sulla missione del dotto. Lanciano: Carabba Editore.
Gnavi M., (2015) Elogio dei poveri. In un tempo in cui fanno paura. Milano: Francesco Mondadori.
Impagliazzo M., (2021) Le scuole della pace: un modello di educazione alla democrazia e alla pace in Pedagogia e Politica. Costruire Comunità Pensanti. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
Mazzoni G., (2015) I destini generali. Roma-Bari: Laterza
Mortari L. , (2017) Cultura della ricerca pedagogica. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.
Northcraft, G. B., Gutek, B. A., (1993) Discrimination against women in organizations: An organizational justice perspective. New York: Sage Publications.
Platone, La Repubblica. Ed. 2009 a cura di G. Reale. Milano: Bompiani.
Riccardi A., Sant’Egidio, Roma e il Mondo. Cinisello Balsamo: Edizioni San Paolo
Rusconi G.E., (2020) Vivere nell’insicurezza. Bologna: Il Mulino.
Salmeri S., (2015) Educazione, cittadinanza e nuova paideia. Pisa: ETS.
Salmeri S., (2021) Michel Foucault e la decostruzione dei tecnicismi in pedagogia.Interpretare la fragilità in chiave educativa. Lecce-Brescia: Pensa MultiMedia.
Sen A., (2001) Lo sviluppo è libertà. Perché non c’è crescita senza democrazia. Milano: Mondadori.
Violante L., (2021) La politica come pedagogia, in Pedagogia e Politica. Costruire Comunità Pensanti. Lecce: Pensa Multimedia Editore.
Shore L. M., Randel A. E., Chung B. G., Dean M. A., Ehrhart K. H., Singh, G., (2011) Inclusion and diversity in work groups: A review and future research agenda. Journal of Management.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i2.1498
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296