ROBOTICS AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE IN INCLUSIVE EDUCATION. A CASE STUDY WITH THE NARRATIVE APPROACH.

Francesca Salis, Veronica Punzo

Abstract


AI is an emerging field, subject of a wide-ranging debate concerning the interdisciplinarity and the need for a pedagogical approach oriented towards the training of educational professionals on the issues and methods of new inclusive, ethical and transparent environments. The contribution reports on the most significant aspects related to the use of educational robotics in the context of a PCTO and inclusive pathways within framework agreements with other institutions.

 

L’IA è un settore emergente, oggetto di un ampio dibattito vertente sulla connessa interdisciplinarità e sulla necessità di un approccio pedagogico orientato alla formazione di professionalità educative sui temi e i metodi di nuovi ambienti inclusivi, etici e trasparenti. Il contributo riporta gli aspetti più significativi connessi all’impiego della robotica educativa nell’ambito di un PCTO e di percorsi di inclusivi nell’ambito di accordi quadro con altre istituzioni.


Keywords


Robotica educativa, intelligenza artificiale, educazione digitale, inclusione, approccio didattico narrativo; Educational robotics, artificial intelligence, digital education, inclusion, narrative didactic approach

Full Text:

PDF (Italiano)

References


Atkinson, P. (2007). Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.). London: Routledge.

Atkinson, R. (2002). L'intervista narrativa. Raccontare la storia di sé nella ricerca formativa, organizzativa e sociale. Milano: Raffaello Cortina.

Ausubel, D. P. (1978). Educazione e processi cognitivi. Guida psicologica per gli insegnanti (or. 1968 ed.). Milano: FrancoAngeli.

Aviram, A., & Talmi, D. (2006). L'impatto delle tecnologie dell'informazione e della comunicazione sull'educazione. Journal on Educational Technology.

Baldacci, M., Frabboni, F., Pinto Minerva, F., & Plantamaura, V. L. (2009). ll computer a scuola: risorsa o insidia? Per una pedagogia critica dell’e-learning. Studi Sulla Formazione/Open Journal of Education(13.1), p. 197-199. doi:https://doi.org/10.13128/Studi_Formaz-10073

Bandura, A. (1995). Il senso di autoefficacia. Aspettative su di sé e azione. Trento: Erickson.

Bertolini, P. (1988). L’esistere pedagogico. Ragioni e limiti di una pedagogia come scienza fenomenologicamente fondata. Firenze: La Nuova Italia.

Calvani, A. (2001). Manuale di tecnologie dell'educazione. Pisa: ETS.

Calvani, A. (2007). Teconologia, scuola, processi cognitivi. Per una ecologia dell'apprendere. Milano: FrancoAngeli.

Calvani, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2010). La competenza digitale nella scuola. Modelli e strumenti per valutarla e svilupparla. Trento: Erikson.

Cheng, Y.-W., Sun, P.-C., & Chen, N.-S. (2018). The essential applications of educational robot: Requirement analysis from the perspectives of experts, researchers and instructors. Computers & Education. doi:https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.07.020

Commissione Europea. (2017). Strategia Europa 2020. In http://publications.europa.eu/resource/cellar/8d8026dc-d7d7-4d04-8896-e13ef636ae6b.0010.02/DOC_5

Commissione Europea. (2020). Digital Education Action Plan (2021-2027). In https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan

Commissione Europea. (2022). Orientamenti etici per gli educatori sull'uso dell'intelligenza artificiale (IA) e dei dati nell'insegnamento e nell'apprendimento. In https://op.europa.eu/it/publication-detail/-/publication/d81a0d54-5348-11ed-92ed-01aa75ed71a1

Consiglio dei Ministri. Programma Strategico per l’Intelligenza Artificiale (IA) 2022-2024. In https://www.mur.gov.it/it/news/giovedi-25112021/intelligenza-artificiale-litalia-lancia-la-strategia-nazionale

D.P.R. 8 marzo 1999, n. 2. Regolamento recante norme in materia di autonomia delle istituzioni scolastiche, ai sensi dell'art. 21 della legge 15 marzo 1997, n. 59. (GU Serie Generale n.186 del 10-08-1999 - Suppl. Ordinario n. 152).

De Rossi, M. (2008). Didattica dell'animazione. Contesti, medoti, ricerche. Roma: Carocci.

Heck, T., Weisel, L., & Kullmann, S. (2019). Information literacy and its interplay with AI. Frankfurt am Main: DIPF.

Long, D., & Magerko, B. (2020). What is AI literacy? Competencies and design considerations. Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (p. 1-16). New York, NY: Association for Computing Machinery.

Marcianò, G. (2007). La robotica educativa. Raleigh: Lulu.

Menegatti, E., Moro, M., Sella, F., & Perona, M. (2012). Imparare con la robotica. Applicazioni di problem solving. Trento: Erikson.

Ministero dell’Istruzione, dell’ Università e della Ricerca. (2015). Piano Nazionale Scuola Digitale. In https://www.miur.gov.it/scuola-digitale#:~:text=Ministero%20dell'Istruzione%20e%20del%20Merito

Ministero dell'Istuzione, dell'Università e della Ricerca. Direttiva n. 93 del 30.11.2009. In https://www.dirittoscolastico.it/direttiva-n-93-del-30-11-2009/

Muylaert, J. C., Sarubbi, V. J., Gallo, P. R., & Neto, M. L. (2014). Narrative interviews: an important resource in qualitative research. Rev Esc Enferm USP. doi:10.1590/S0080-623420140000800027

Panciroli, C., Rivoltella, P. C., Gabbrielli, M., & Zawacki Richter, O. (2020). Intelligenza artificiale e educazione: nuove prospettive di ricerca. Form@re, Open Journal per la formazione in rete, Vol. 20 No. 3 (2020). doi:https://doi.org/10.13128/form-10210

Papert, S. (1986). Constructionism: a new opportunity for elementary science education. Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology, Media Laboratory, Epistemology and Learning Group.

Poggio, B. (2014). Mi Racconti una Storia? Il Metodo Narrativo Nelle Scienze Sociali. Roma: Carocci.

‪Raffaghelli, J. E. (2017). Alfabetizzare ai dati nella società dei big e open data: una sfida formativa. Formazione&Insegnamento - European Journal of Research on Education and Teaching(25-3), p. 279-304. doi:http://doi.org/107346/-fei-XV-03-17_21

Rivoltella, P. C. (2001). Media Education. Roma: Carocci editore.

Rivoltella, P. C. (2017). L’agire didattico. Manuale per l’insegnante. Brescia: Scholè.

Salis, F. (2016). Disabilità cognitiva e narrazione. Il contributo in pedagogia speciale. Roma: Anicia.

Tornero, J. M. (2004). In http://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/files/field/adjuntos/comprender_dl.pdf

Vygotskij, L. S. (1980). Il processo cognitivo. Torino: Boringhieri.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i1.860

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Giornale Italiano di Educazione alla Salute, Sport e Didattica Inclusiva

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296