INCLUSIVE EDUCATIONAL AND TEACHING PLANNING AS THE KEY TO EDUCATIONAL SUCCESS FOR ALL

Antonio Ascione, Maria Giovanna Tafuri

Abstract


This work aims to describe the process of building a portfolio of documents having as a point of reference the bio-psycho-social functioning model, in order to be able to allow the full dissemination of an education characterized by inclusion.

In this regard, the work was based on certain questions:

  1. Which documents, in line with the ICF's findings, could promote the path towards inclusion at school?
  2. How can these documents be introduced into the territory?
  3. How can inclusive cultures, policies and practices be disseminated?

Full Text:

PDF

References


Booth, T. & Ainscow, M. (2014). Il nuovo Index per l’inclusione. Roma: Carocci.

Borgnolo, G. (Ed.). (2009). ICF e Convenzione Onu sui diritti delle persone con disabilità. Nuove prospettive per l'inclusione. Edizioni Erickson.

Cappello, S., & Bellacicco, R. (2020). Tutti uguali, tutti diversi: progettazione di PEI su base ICF. Confronto e sintesi dei principali modelli sperimentati sul piano nazionale. In Non uno di meno. Didattica e inclusione scolastica (pp. 132-153). FrancoAngeli.

Caserta, D., & Zorzi, E. (2023). Disvelare l’alto potenziale: opportunità per ampliare l’inclusione a scuola. RicercAzione, 15(1), 243-254.

Cottini, L. (2022). Un insegnante inclusivo per una scuola che sa fare i conti con le differenze. RicercAzione, 14(2), 57-64.

Curatola, A. (2005). Disabilità e scuola. Siari Unime.

D'Alonzo, L. (2020). La gestione della classe per l'inclusione. Morcelliana.

Elia, G. (2019). La scuola luogo privilegiato nella formazione del cittadino. G. Elia et al.(Cur.), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative, 13-20.

Fabiano, A. (2020). Per un progetto di vita. Dalla competenza digitale alla cittadinanza digitale. Formazione & insegnamento, 18(1 Tome II), 720-728.

Ferrara, G. (2016). La qualità inclusiva della scuola e le competenze dell’insegnante: uno strumento di rilevazione. FORM@RE, 16 (3), 5-19.

Ghedin, E. (2014). ICF e scuola: sfide e opportunità per promuovere l'educazione inclusiva. In ICF e scuola. Dalla sinergia istituzionale al progetto di vita (pp. 189-207). ERICKSON.

Giaconi, C. (2018). Scuola/inclusione: nuove pratiche e nuove ipotesi legislative. In Scuola, Democrazia, Educazione. Formare ad una nuova società della conoscenza e della solidarietà (Vol. 1, pp. 341-348). Pensa Multi Media.

Giaconi, C., & Del Bianco, N. (2019). Inclusione 3.0 (p. 304). FrancoAngeli.

Giovannini, M. L. (2022). L'uso dell'ePortfolio per favorire il successo formativo e il riconoscimento delle competenze nell'ottica dell'inclusione e delle transizioni al/nel mondo del lavoro.

Ianes, D., Cramerotti, S., & Scapin, C. (2019). Profilo di funzionamento su base ICF-CY e Piano Educativo Individualizzato (PEI). Edizioni Centro Studi Erickson.

Ianes, D., Cramerotti, S., & Perini, N. (2020). Guida pratica a SOFIA ICF: Piattaforma online per Profilo di funzionamento e Piano Educativo Individualizzato. Edizioni Centro Studi Erickson.

Mura, A., & Zurru, A. L. (2019). Professionalita docente e processi di inclusione: dall'indagine sulle pratiche didattiche alla rilevazione dei bisogni formativi. L'Integrazione scolastica e sociale, 18(1), 43-57.

Mpofu E., Oakland T. (2010). Rehabilitation and health assessment: applying ICF guidelines. New York: Springer Publishing Company.

OMS (2002). International Classification of Functioning, Disability and Health. Trento: Erickson.

OMS (2007). International Classification of Functioning, Disability and Health, Version for Children and Youth, ICF-CY. Trento: Erickson.

Perla, L., & Semeraro, C. (2015). Learning Disabilities e didattica del “potenziamento”: un percorso di valutazione di un training inclusivo. ITALIAN JOURNAL OF SPECIAL EDUCATION FOR INCLUSION, 3(2), 109-130.

Perla, L., & Vinci, V. (2021). Videovalutare l’agire competente dello studente. Excellence and Innovation in Learning and Teaching-Open Access, 6(1).

UNESCO (2005). Guidelines for Inclusion: Ensuring Access to Education for All. Paris.

United Nations (2006). UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York, United Nations.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v7i4.1038

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN: 2532-3296