REFLECTING ON THE LATEST PIAAC DATA. WHAT EDUCATION AND SKILLS WITHIN THE LIFELONG LEARNING PERSPECTIVE

Gabriella Aleandri, Chiara Fiorentini

Abstract


The results of the second OECD PIAAC survey (OECD, 2024a) show, like or worse than the first, low levels of adults literacy and skills, both in the OECD average and for Italy, which undermine their active and conscious participation. personal and social well-being and inclusion. These results are even more worrying in view of the many interventions, at the level of international and national educational agendas and policies, addressed to adults. How, then, can adult education be rethought today?


Keywords


Education, Skills, Lifelong learning, Autobiographical methods, Autobiographical learning.

Full Text:

PDF

References


Alberici A. (2000). Educazione in età adulta. Percorsi biografici nella ricerca e nella formazione. Roma: Armando Editore.

Alberici A, (2008) La possibilità di cambiare. Apprendere ad apprendere come risorsa strategica per la vita. Milano: FrancoAngeli.

Aleandri G. (2011). Educazione permanente nella prospettiva del lifelong e lifewide learning. Roma: Armando Editore.

Aleandri G. (2012). Scritture adulte: l'autobiografia come ricerca e costruzione del sé. Roma: Armando Editore.

Aleandri G. (2016). Educazione permanente in contesti difficili. In L. Dozza e S. Ulivieri (a cura di). L’educazione permanente a partire dalle prime età della vita (pp. 802-813). Milano: Franco Angeli.

Aleandri G. (2017). Con-passione. Nuovi orizzonti e prospettive in pedagogia delle relazioni. Roma: Armando Editore.

Aleandri G. (2019a), (edited by). Lifelong and lifewide learning and education: Spagna e Italia a confronto. Roma: Roma TrE-Press.

Aleandri G. (2019b). Per una pedagogia dello sviluppo sostenibile. In G. Alessandrini, Sostenibilità e capability approach (pp. 192-205). Milano: Franco Angeli.

Aleandri G. (2021). Lifelong, lifewide y lifedeep learning. Análisis y perspectivas pedagógicas. In G. Aleandri, N. Llevot Calvet y O. Bernad Cavero. Experiencias y aprendizajes a lo largo de la vida: Italia y España. Publicaciones de la Universidad de Lleida.

Aleandri G. (2022). Adult education, education policies and lifelong learning during and beyond the Covid19 pandemic (pp. 9041-9048). INTED2022 Conference Proceedings. Valencia: IATED Academy.

Aleandri G. e Consoli E. (2020). Metodi autobiografici e coding per lo sviluppo dell’autoconsapevolezza e delle competenze trasversali. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 21, 275-300.

Aleandri G. & Giaconi C. (2012). Lifelong Learning for Inclusion. Roma: Armando Editore.

Aleandri G. & Russo V. (2017). L’autobiografia come metodo educativo, autoeducativo e di ricerca nella prospettiva del «lifelong learning»: progetto per una indagine esplorativa. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, (16), 295-316.

Baldacci M. (2001). Metodologia della ricerca pedagogica. Milano: Mondadori.

Bauman Z. (2005). Globalizzazione e glocalizzazione. Tr. it. Roma: Armando editore.

Beck U. (2009). Che cos'è la globalizzazione. Rischi e prospettive della società planetaria. Tr. it. Roma: Carocci.

Beck U. (2017). La metamorfosi del mondo. Tr. it. Roma: Laterza.

Bell D. (1973). The Coming of Post-industrial Society. Tr. it. New York: Basic Books.

Bell D. & Boudon R. (1978). Le contraddizioni culturali del capitalismo. Tr. it. Torino: Einaudi.

Booth T. & Ainscow M. (2015). Nuovo index per l’inclusione. Tr. it. Roma: Carocci.

Cambi F. (2006). La scrittura come “cura di sé”. Quaderni di didattica della scrittura, 3(2), 27-34.

Cambi F. & Pinto Minerva F. (2023). Governare l’età della tecnica: Il ruolo chiave della formazione. Milano: Mimesis.

Chomsky N. (2010). Sulla pelle viva. Mercato globale o movimento globale? Tr.it. Miano: Il Saggiatore.

Commissione Europea (2020). Un’agenda per le competenze per l’Europa per la competitività sostenibile, l’equità sociale e la resilienza. Bruxelles.

Commissione Europea (2021). Bussola digitale per il 2030: il modello europeo per il decennio digitale. Bruxelles.

Costa M. (2022). Diritto soggettivo alla formazione continua e nuovo agire lavorativo tra IA e robotica. FLP, 37, 22-34.

Creswell J. W. & Creswell J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches. New York: Sage.

Demetrio D. (2000). L’educazione interiore. Introduzione alla pedagogia introspettiva. Firenze: La Nuova Italia.

Dozza L. & Ulivieri S. (Eds.) (2016). Educazione permanente a partire dalle prime età della vita. Milano: FrancoAngeli.

Di Rienzo P. (2019). Lifelong learning e sviluppo sostenibile. Il ruolo del riconoscimento e della validazione delle competenze strategiche acquisite nei contesti di apprendimento non formali e informali (pp. 183-196). In G. Aleandri (ed.). Lifelong and lifewife learning and education: Spagna e Italia a confronto. Roma: RomaTrE Press.

European Commission (1995). White paper on education and training. Teaching and learning: Towards the learning society. Cresson É., Flynn P., Bangemann M. eds. Brussels: Office for Official Publications of the European Commission.

European Commission (2000). A Memorandum on lifelong learning, SEC(2000). Brussels: Office for Official Publications of the European Commission.

European Commission (2023). Education and training monitor 2023. Brussels: Office for Official Publications of the European Commission.

Formenti L. (1998). La formazione autobiografica. Milano: Guerini.

Gamberi L. e Boffo V. (2022). Educazione imprenditiva. Competenze trasversali e di vita per il futuro. Mizar. Costellazione di pensieri, 106-113.

Giddens A. (2000). Il mondo che cambia. Come la globalizzazione ridisegna la nostra vita. Tr. it. Bologna: Il Mulino.

Glaser B.G. & Strauss A.L. (2017). Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. New York: Routledge.

Greene J. C. (2007). Mixed methods in social inquiry. New York: John Wiley & Sons.

Greene J. C., Caracelli V. J. & Graham W. F. (1989). Toward a conceptual framework formixed-method evaluation design. Educational evaluation and policy analysis, 11(3), 255-274.

ISTAT (2024). La Formazione degli Adulti. Anno 2022. Report ISTAT. https://www.istat.it/it/files/2024/04/Formazione-adulti-Anno2022.pdf

Jarvis P. (1995). Adult and Continuing Education. Theory and Practice. London: Routledge.

Jarvis P. (2014). From adult education to lifelong learning and beyond. In Comparative Education, n. 1/2014, 45-57.

Johnson R. B. & Onwuegbuzie A. J. (2004). Mixed methods research: A research paradigm whose time has come. Educational researcher, 33(7), 14-26.

Lee J. & Žarnic Ž. (2024). The impact of digital technologies on well-being: Main insights from the literature. Paris: OECD Publishing.

Mezirow J. (2003). Apprendimento e trasformazione. Il significato dell’esperienza e il valore della riflessione nell’apprendimento degli adulti. Tr. it. Milano: Cortina.

Mohammed P. S. & Watson E. (2019). Towards Inclusive Education in the Age of Artificial Intelligence: Perspectives, Challenges and Opportunities. In J. Knox, Y.

Morin E. (2020). Cambiamo strada: Le 15 lezioni del Coronavirus. Tr. it. Milano: Raffaello Cortina.

Mortari L. (2007). Cultura della ricerca e pedagogia. Prospettive epistemologiche. Roma: Carocci.

Mortari L. (2009). Aver cura di sé. Milano: Mondadori.

Mortari L. (2020). Educazione ecologica. Bari: Laterza.

Nussbaum M. (2011). Creating capabilities. The human development approach. Cambridge: Harvard University Press.

OECD (2013). The Survey of Adult Skills. Paris: OECD Publishing.

OECD (2023). Education at a Glance 2023. OECD Indicators. Paris: OECD Publishing.

OECD (2024a). Do Adults Have the Skills They Need to Thrive in a Changing World?: Survey of Adult Skills 2023. Paris: OECD Publishing.

OECD (2024b). Digital divides. Paris: OECD. https://www.oecd.org/en/topics/digital-divides.html

OECD (2024c). Adult learning. Paris: OECD. https://www.oecd.org/en/topics/adult-learning.html

OECD (2024d). How's Life? 2024: Well-being and Resilience in Times of Crisis. Paris: OECD Publishing.

OECD (2024e). Adult skills and work. Paris: OECD Publishing.

OECD (2024f). Indagine sulle Competenze degli Adulti 2023: Italia. Paris: OECD. https://www.oecd.org/it/publications/2024/12/survey-of-adults-skills-2023-country-notes_df7b4a60/italy_efb33b22.html

Pineau G. (2020). Ancoragem de uma política de pesquisa em ciências humanas: histórias das nuove professioni sócio-educativas em formação. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, 5(13), pp. 55-70.

Pineau G. & Le Grand J. L. (1993). Les histoires de vie. Paris: PUF.

Pinto Minerva F. (2021). Intelligenza artificiale e post-umano. Pedagogia e utopia. Rivista di Scienze dell'Educazione, 59(1), 52-67.

Poquet O. & de Laat M. (2021). Developing capabilities: Lifelong learning in the age of AI. British Journal of Educational Technology, 52, 1695-1708.

Poth C. N. (2018). Innovation in Mixed Methods Research: A Practical Guide to Integrative Thinking with Complexity. New York: Sage.

Riva M. G. (2018). Sostenibilità e partecipazione: una sfida educativa. Pedagogia oggi, 16(1).

Sen A. K. (1985). Well-being, agency and freedom. The Journal of Philosophy, vol. 82, n. 4, 169-221.

Tashakkory A. & Teddlie C. B. (1998). Mixed Methodology: Combining Qualitative and Quantitative Approaches (Applied Social Research Methods). London: Sage.

Touraine A. (1970). La società post-industriale. Tr. it. Bologna: Il Mulino.

Touraine A. (2008). La globalizzazione e la fine del sociale. Per comprendere il mondo contemporaneo. Tr. it. Milano: Il Saggiatore.

Trinchero R. (2002). Manuale di ricerca educativa. Milano: Franco Angeli.

UNESCO (1996). Learning: the treasure within: report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century. J. Delors (ed.). Paris: UNESCO.

UNESCO (2023a). The state of broadband 2023: digital connectivity a transformative opportunity. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000387841?posInSet=1&queryId=5c5f78f9-209b-49b1-970e-2257e4333587

UNESCO (2023b). UNESCO Institute for Lifelong Learning. Annual report. Paris: UNESCO

United Nations (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations.

United Nations (2023). The Sustainable Development Goals Report 2023- Special edition. United Nations.

WEF (2025). Future of Jobs Report 2025. https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf

Zanetti M., Rendina S, Piceci L. & Peluso Cassese F. (2020). Potential risks of Artificial Intelligence in education. Form@re, 20(1), 368-378.

Zimmerman B. J. (2015). Self-Regulated Learning: Theories, Measures and Outcomes. In J. D. Wright (Ed.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences (pp. 541-546). Oxford: Elsevier.




DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1339

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics 
ISSN printed: 2532-3296