INCLUSION AS SEEN BY FUTURE SPECIAL EDUCATION TEACHERS: AN AI-ASSISTED STUDY
Abstract
The article explores the perception of the inclusion construct among special education teachers in training. The study involved a sample of pre-service special education teachers who were administered an open-ended questionnaire to probe their meaning of inclusion, the strategies they consider effective in promoting it, and the competencies they deem essential for an inclusive special education teacher. The analysis of responses was conducted with the assistance of artificial intelligence.
Full Text:
PDFReferences
Agenzia Europea per lo Sviluppo dell’Istruzione degli Alunni Disabili, La formazione docente per l’inclusione. Profilo dei docenti inclusivi. On-line https://www.european-agency.org/sites/default/files/profile_of_inclusive_teachers_it.pdf (ultima consultazione: 04/2025).
Alkaissi, H. and McFarlane, S.I. (2023) Artificial Hallucinations in ChatGPT: Implications in Scientific Writing. Cureus, 15(2):e35179. https://doi.org/10.7759/cureus.35179.
Antia, S. D., Sabers, D. L., & Stinson, M. S. (2007). Validity and reliability of the Classroom Participation Questionnaire with deaf and hard of hearing students in public schools. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 12(2), 158–171.
Bourdieu, P. (2005). Il senso pratico. Roma: Armando.
Cambi, F. (2011). Cittadinanza per il futuro. Quale formazione?. In M. Corsi (Ed), Educare alla democrazia e alla cittadinanza (pp. 284-285). Lecce: Pensa Multimedia.
Canevaro, A., Ianes, D. (2017). Liberi commenti alle Leggi 517/77 e 104/92. In A. Canevaro, & D. Ianes (Eds.). Lontani da dove? Passato e futuro dell’inclusione scolastica in Italia (pp. 111-129). Trento: Erickson.
Cottini, L. (2020). Didattica speciale e inclusione scolastica.
Cuomo, S., Ranieri, M., & Biagini, G. (2024). Scuola e Intelligenza Artificiale. Percorsi di alfabetizzazione critica. Roma-Bari: Carocci.
Hassani, H., & Silva, E. S. (2023). The Role of ChatGPT in Data Science: How AI-Assisted Conversational Interfaces Are Revolutionizing the Field. Big Data and Cognitive Computing, 7(2), 62. https://doi.org/10.3390/bdcc7020062
Ianes, D. (2006). La Speciale normalità. Strategie di integrazione e inclusione per le disabilità e i Bisogni Educativi Speciali. Trento: Erickson.
Ianes, D. (2014), L’evoluzione dell’insegnante di sostegno. Verso la didattica inclusiva. Trento: Erickson.
Laporta, R. (1970 [1963]). La comunità scolastica, 2a ed.. Firenze: La Nuova Italia.
Lascioli, A. (2014). Verso l’Inclusive Education. Foggia: Edizione del Rosone.
Magnoler, P. (2011). Tracce di habitus?. Education Sciences & Society, II (1), 67-82.
Manno, D. (2019). Cronotopi dell’educazione. Pedagogia Oggi, XVII(1), pp. 463-475.
Manno, D. (2021), Autoriare l’inclusione. Gli insegnanti e lo sviluppo della scuola per tutti. Barletta; Cafagna Editore.
Medeghini R. (2006). Il tempo della scuola. In R. Medeghini (ed.), Disabilità e corso di vita. Traiettorie, appartenenze e processi di inclusione delle differenze (pp. 112-137). Milano: FrancoAngeli.
Milani, M.A. (2020). Sport e inclusione. La disabilità nel contesto scolastico e sociale. Bologna: Bonomia University Press.
Panciroli, C., & Rivoltella, P.C. (2023), Pedagogia algoritmica. Brescia: Scholè.
Perla, L. (2014a). Introduzione, in Perla, L. (Ed), Per una didattica dell’inclusione. Prove di formalizzazione (pp. 11-17). Lecce: Pensa Multimedia.
Perla, L. (2014b), Per una didattica dell’inclusione a scuola, in Perla, L. (Ed.), Per una didattica dell’inclusione. Prove di formalizzazione (pp. 19-70). Lecce: Pensa Multimedia.
Sarracino, F. (2022). Il docente di sostegno rappresenta se stesso: un’indagine nei percorsi di formazione per insegnanti di sostegno didattico agli alunni con disabilità. Ricerche pedagogiche 224-225, pp. 127-144.
Suzic, N. (2009). Passi verso una scuola inclusiva. Dai principi alle competenze necessarie, Trento: Erickson.
White, J., Fu, Q., Hays, S., Sandborn, M., Olea, C., Gilbert, H., Elnashar, A., Spencer-Smith, J., & Schmidt, D. C. (2023). A prompt pattern catalog to enhance prompt engineering with ChatGPT. ArXiv, 1-19. https://arxiv.org/pdf/2302.11382.
DOI: https://doi.org/10.32043/gsd.v9i1.1456
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 ITALIAN JOURNAL OF HEALTH EDUCATION, SPORT AND INCLUSIVE DIDACTICS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Italian Journal of Health Education, Sports and Inclusive Didactics
ISSN printed: 2532-3296